سایت اطلاع رسانی حجت الاسلام حسینی طبری

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

سایت اطلاع رسانی حجت الاسلام حسینی طبری

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

اربعین حسینی روز بازگشت به حسین علیه السلام است ، در فاصله ی چهل روزه ی شهادت امام حسین علیه السلام و اصحاب و یاران باوفای ایشان در میعادگاه کربلا ، خصم گمان برد که دیگر کارش به سرانجام رسید و دیگر هیچ فریادی بر بیدادش نیست...پس به خیال خامش اسرا را روانه موطنشان کرد تا پایان کارحسین و قیامش را اعلام کند....، اما غافل از آنکه در حقیقت منادیان و راویان و پیام رسانان بی همتای قیام حسین را به میعادگاه فریاد های سرخ تاریخ فرستاده است...آری! کاروانی که سر سلسله اش، نامدار علی مرتضی ، زین العباد، علی بن الحسین باشد و پشت و پناه خستگان و داغدیده گانش ، دختر علی ، زینب کبری..، و مقصد و منایش ، کربلا...بی تردید وقتی بغض فروخورده ی مانده در گلویش که از مظلومیت شیعیان و امامان راستینش درسینه هاشان جای گرفته بود...بشکند، به وسعت ابدیت ...، سخن خواهد گفت و فریاد بر خواهد آورد و ویران خواهد کرد و خفتگان تاریخ را بیدار

بایگانی
نویسندگان

فرآیند انتقال پیام و بازآفرینی آن در منابع مخاطب از منظری دیگر

در موضوع فرایند انتقال پیام به مخاطب ودریافت آن توسط منابع مخاطب و بازتولید معنا در قوه ی دراکه ی وی ، نکاتی قابل بحث است که در ذیل به آنها اشاره می شود.

یک سوال اساسی!

بهترین و مطمین ترین و سریعترین راه برای انتقال پیام به مخاطب و باز تولید ، عنای آن در قوه ی مدرکه ی وی ، آنگونه که مطلوب متکلم است ، چیست؟

پاسخ به این پرسش مستلزم تومه ما به چند نکته است؛

1_شناخت کلی و فراگیر نسبت به انسان از منظر روانشناسی و کشف خصلتها و خصیصه هایی که در نهاد بشر به نحو مشترک نهاده شده است مانند قوه ی عاقله ، فطرت ، عواطف ، و.... ، تا به این وسیله هم فرایند انتقال پیام و هم کیفیت بازتولیدمعنای آن به مطلوب ترین وجه ممکن صورت گیرد.

2_بی تردید ، پروردگار عالم که خالق انسان است بهتر از هرکس دیگر، به زوایای پیدا و پنهان روان آدمی آگاه است.

خداوند متعال برای رساندن پیام خویش به بندگانش ، انبیا و پیامبران بسیاری را فرستاد و بی شک می توان گفت، خداوند پیام خود را به واسطه ی پیامبرانش بی کم و کاست ، منتقل نموده است.

خدای متعال ابتدا با رسولانش ارتباط برقرار نموده است ، سپس بهترین راههای ارتباط پیامبران با دیگر وانسانها را به ایشان آموخته است.

بنابراین باذکر این دومقدمه ، اجمالا می توان اینگونه نتیجه گرفت که؛

اگر ما روان انسانها و خصایص مشترک بین آنان که به قوه ی مدرکه انسانی مربوط میشود درست بشناسم و اگر به شیوه های ارتباط پیامبران با مردم و انتقال پیام خدای متعال به ایشان را دریابیم ، در درک ، فهوم ارتباط و شیوه های انتقال پیام ، آنگونه که مطلوب ماست ، قدمهای محکمی برداشته ایم.

3_آنچه که در همه ی انسانها مشترک است، فطرت و قوه ی مدرکه و عقل است.

بنابراین موضوع پیام یا آن معنایی که در ذهن ما باید شکل بگیرد و تولید شود ، بایداز جنس معانی و مفاهیمی باشد که قابلیت تحریک عقول و قوه ی مدرکه ی انسانها را داشته و با فطرتشان سازگار باشد.

4_شیوه های انتقال پیام.

وجود معنا در متکلم و کیفیت گنجاندن آن در پیام و رساندن آن به منابع مخاطب و بازتولید آن در مخاطب ، سه مطلب مجزا از هم ولی مرتبط با یکدیگرند.

الف_اینکه وظیفه ی خود را در قبال تولید و کیفیت معنا را در خودمان بشناسیم و نیز نیاز حقیقی و واقعی انسانها را در زمان و مکان و شرایطی که در آن واقعیم را بدانیم.

ب_به چه شیوه ای آنرا در پیام گنجانده و به چه شیوه ای به مخاطب ارسال کنیم؟

ج_بازتولید معنا در مخاطب را به گونه ای که مطلوب ماست ، مدیریت و کنترل کنیم و اگرچنانچه این نکات به درستی رعایت شود، هرگز نباید نگران عکس العمل مخاطبمان باشیم، زیرا وظیفه ی متکلم ، انتقال صحیح پیام با رعایت اصل امانتداری و صداقت و مصلحت است و اینکه مخاطبمان در نهایت چه به لحاظ نظری و فکری و چه به لحاظ عملی تا چه اندازه متاثر از آن معنا خواهندبود، مسیله ای است که کاملا مسیولیتش دیگر فقط و فقط متوجه خود مخاطب است وما چه بخواهیم و یانخواهیم در این حیطه ، ورودی نمی توانیم داشت زیرا به ما به وظیفه ی خود عمل کرده و رسالت خود را که همانا تقابل مخاطب با عقل و فطرت و وجدان انسانی اوست به انجام رسانده ایم و انتخاب خیر و شر یا زشت و زیبا با خود اوست.  

سیدمهدی حسینی طبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی